Yhtä Suomen suurinta ravitallia, Stall Brobackaa, Siuntiossa pyörittävä Nina Pettersson-Perklén pitää tiukasti kiinni siitä, että hänen tallillaan ilmapiiri on positiivinen.
Hän vaatii hyviä käytöstapoja työntekijöiltään ja on ehdoton myös siinä, että hevosia kohdellaan hyvin. Ninan mukaan hyvä ilmapiiri vaikuttaa työntekijöiden jaksamiseen, viihtyvyyteen ja työmotivaatioon.
Nämä asiat puolestaan vaikuttavat suoraan hevosen hyvinvointiin ja suorituskykyyn.
– Tallin ilmapiiri on kaikkien asia ja se vaikuttaa kaikkiin, myös hevosiin, joten ei ole lainkaan yhdentekevää millaisessa ilmapiirissä hevoset elävät, sanoo Nina Pettersson-Perklén.
Stall Brobackan tallityöt ovat yllättävänkin monipuolisia. Monta asiaa pitää osata ja tietää, ja jotta työt sujuisivat, vaaditaan työntekijöiltä paljon kokemusta, kuten myös pelisilmää nopeasti muuttuviin tilanteisiin hevosten kanssa.
– Työntekijän on tietysti oltava sydämestään hevosihminen, mutta ei vielä riitä, että osaa tehdä tallitöitä sekä käsitellä ja hoitaa hevosia, vaan pitäisi tulla toimeen myös toisten työntekijöiden ja muiden ihmisten kanssa. Tämä on myös vahvasti asiakaspalveluammatti, joten sosiaaliset taidot ovat myös siksi tärkeitä.
Kaikki mukana valinnassa
Nina Pettersson-Perklén kertoo, ettei hän kestä lainkaan työntekijöiden keskinäisiä kahinoita, vaan puuttuu riitoihin heti.
– Turha riitely ja ärtyisä ilmapiiri vievät energiaa, työtehoa ja -iloa kaikilta ja koko työilmapiiri on pilalla. Hommat pitää tehdä tosissaan ja hyvin, mutta samalla pitää olla hauskaa.
On kaiken A ja O, että henkilökunta tulee keskenään toimeen, sanoo Nina ja samalla kiittelee nykyistä henkilökuntaansa siitä, etteivät he sodi keskenään.
Henkilökunnan viihtyvyys on iso asia ja siihen vaikuttaa jokaisen asenne ja se, millaisen ilmapiirin kukin luo. Nina onkin tarkka siitä millaisen työntekijän hän palkkaa riveihinsä.
Vaikka Nina sanoo aistivansa melko pian, sopiiko hakija joukkoon, silti hän haluaa henkilökunnan mukaan työnhakijan valintaan.
– Kun tallille haetaan uutta työntekijää, haluan kuulla myös henkilökunnan mielipiteen ja minkälainen tunne hakijasta heille tulee, kertoo Nina.
Työnantajana Nina Pettersson-Perklénin vastuulla on huolehtia henkilökunnan jaksamisesta ja viihtyvyydestä, sekä opastaa henkilökuntaansa.
– Ravitallin päivät eivät ole aina kelloon sidottuja. Joskus tulemme raveista kotiin yömyöhään, jopa aamuyöstä, jolloin seuraavana aamuna toinen porukka hoitaa tallin, ja yöllä raveista tulleet saavat nukkua pitkään. Kaikki ymmärtävät tämän. Työvuoroja voidaan vaihtaa tarvittaessa nopeastikin, sillä kaikki työntekijät käyvät mukana myös ravikilpailuissa.
Vaikka hevosten hyvinvointi tulee aina ensin, Nina muistuttaa, että henkilökunta on myös asiakaspalvelutehtävissä.
– Tervehdi kaikkia talliin tulevia asiallisesti ja esittele itsesi. Jos asiakas esittää epäkohtia, etsi ja esitä ratkaisuja ystävällisesti, opastaa Nina henkilökuntaansa.
– Vaikka aina ei jaksaisi olla pelkkää hymyä, voi kuitenkin käyttäytyä hyvin, Nina painottaa ja lisää, ettei se pieni hymykään kesken kiireen mitään maksa, mutta sillä voi olla iso merkitys esimerkiksi tallilla vierailevalle asiakkaalle.
– Hyvät käytöstavat ovat toisten ihmisten kunnioittamista ja arvostamista. Jos huomaan tai kuulen, että joku henkilökunnastani on käyttäytynyt epäsopivasti, niin puutun siihen heti ja keskustelemme asiasta. Vaikka hyvät käytöstavat ovat tärkeitä yrityksen maineelle, on silti tärkeämpää se, miten toisia ihmisiä kohdellaan.